The Subject and The Time

Tyrants Children

Authors

  • Natalia Savio Universidad Nacional de San Luís. Argentina
  • Laura Schiavetta Universidad Nacional de San Luís. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/rpu.v0i6.130

Keywords:

Tyrants Children , Subjective Constitution , Body, Time , Symptoms

Abstract

Contemporary Symptoms is an interesting way to locate how the particula-rity of the time delimits a position in the clinic, which is not without the analyst’s ethics in the face of the various ways of presenting something that ails.The route of this work focuses on the current symptoms typical of childhood, cutting the gaze on the child called «Tyrant», with the intention of opening questions and possible ways of approach. The theme leads to an investigation on the subjective constitution introducing questions about a jouissance characterized as narcissistic, from where the subjects respond with the body rather than with their symbolic universe. The ways in which it can manifest itself oscillate between abulia and hyperactivity, in which the body is put into play, even leading to agitation or great instinctual excitement.Delimiting an area where the child, or children, are located and even named with excessi-ve names, is of interest as an opportunity to make room for new symptoms in the analyti-cal device, and to provide possible guidelines in the direction of the cure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Savio, Universidad Nacional de San Luís. Argentina

Lic. y Prof. En Educación Media y Superior en Psicología (UNSL). Especialista en Psicoanálisis con Niños (UCES). Docente Facultad de Psicología - UNSL. Integrante del Proyecto de Investigación: «Las Nuevas Formas del Síntoma en la Subjetividad Contemporánea y los Modos de Intervención del Psicoanálisis».

Laura Schiavetta, Universidad Nacional de San Luís. Argentina

Lic. y Prof. En Educación Media y Superior en Psicología (UNSL). Maestranda en clínica Psicoanalítica (IDAES - UNSAM) Especialista en Gestión y Conducción del Sistema Educativo y sus Instituciones (FLACSO). Residencia interdisciplinaria en Salud Mental. Docente e Investigadora Facultad de Psicología (UNSL).

References

Arruda Grostein, S. (2014) “Niños amos”. En: Seldes, R. (2014) Hablar con el cuerpo, la crisis de las normas y la agitación de lo real. Volumen VI Enapol, Buenos Aires: Grama Edicio-nes.

Brodsky, G. (2010) Neutralidad. Escuela de Orientación Lacaniana. Recuperado de: http://www.eol.org.ar/template.asp?Sec=jornadas&SubSec=jornadas_eol&File=jornadas_eol/012/textos/brodsky.html

Fryd, A. (2014a) “El niño amo”. En: Seldes, R. (2014) Hablar con el cuerpo, la crisis de las normas y la agitación de lo real. Volumen VI. Enapol. Buenos Aires: Grama Ediciones.

Fryd, A. (2013) Los niños amos. Enapol. Boletín Enapol Nº 59. Recuperado de: http://www.enapol.com/Boletines/059.pdf

Fryd, A. (2009) “Amos del Amo”. En: Psicoanálisis con Niños y Adolescentes 2, Buenos Aires: Grama Ediciones.

Fryd, A. (2009) La respuesta a un discurso de violencia-Aperiódico Psicoanalítico Nº 18: Violencia.

Fryd, A. (2014) Nenes convertidos en tiranos Diario Página12. 07 de junio de 2014. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/rosario/21-44726-2014-07-06.html

Goldemberg, M. (2014) El malestar del Otro.Disponible en: http://www.lacan.com/goldenberg.htm

Lacan, J. (1938) “Los complejos fami-liares en la formación del individuo”. Otros escritos. Bueno Aires: Editorial Paidós (2016).

Lacan, J. (1968) “Alocución sobre las psi-cosis del niño”. Otros escritos. Buenos Aires: Editorial Paidós (2016)

Lacan, J. (1969) “Nota sobre el niño”. Otros escritos. Buenos Aires: Editorial Paidós (2016)

.Lacan, J. (1969-1970) Seminario 17. El reverso del psicoanálisis. Buenos Aires: Editorial Paidós (2009).

Laurent, E. (2007) “Las nuevas inscrip-ciones del sufrimiento en el niño”. En: Psicoanálisis con niños y adolescentes. Buenos Aires: Grama Ediciones.

Laurent, E. (2018) El niño y su familia. Buenos Aires: Editorial Colección Diva.

Miller, J.A. (2003) Nota sobre la vergüen-za. Mediodicho 26. Pág.6. Publicación de la EOL Sección Córdoba

Miller, J.A. (1994) Lo real y el sentido. Buenos Aires: Editorial Colección Diva

Miller, J.A. (2014). Presentación del Tema del IX Congreso de la AMP. Recupe-rado de: http://www.congresamp2014.com/es/template.php?file=Textos/Pre-sentation-du-theme_Jacques-Alain-Mi-ller.html

Pelliza, M. (2014) “Niños Amos”. En: Sedles, R. (2014) Hablar con el cuer-po. Volumen del VI Enapol. Buenos Aires: Grama Ediciones.

Published

2022-05-07

How to Cite

Savio, N. ., & Schiavetta, L. . (2022). The Subject and The Time: Tyrants Children. PSICOANÁLISIS EN LA UNIVERSIDAD, (6), 179–185. https://doi.org/10.35305/rpu.v0i6.130