Play in the pandemic

Reflections in the clinic with children

Authors

  • Elizabeth Jorge Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.35305/rpu.v5i5.93

Keywords:

game, clinic, children, analyst, pandemic

Abstract

The clinic with children is characterized by the consideration of play not only as a technique, but as the main activity that allows development in childhood. That is why the analyst’s role acquires characteristics that distinguish it by its way of working. In the current time of pandemic, it is necessary to consider what expressions children make about the uncertainty and anguish generated. Two selected vignettes from online clinical work are presented in the first week of April this year. The context in which they occurred corresponds to the province of Córdoba, where they adhered to the measures taken by the National Government of social, preventive and compulsory isolation. In this way, since mid-March, the children were confined to their homes, unable to move, attend schools and visit family and friends. To this was added that the measures were renewed fortnightly, which raised doubts about the real extent of the isolation. Based on analytical listening and shared games through the screens, the reflections are presented from two fragments of sessions with patients.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Jorge , Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada y Profesora en Psicología (UNC). Especialista en Psicología Clínica (UNC y CPPC). Especialista en Constructivismo y Educación (FLACSO). Especialista en Docencia Universitaria (UTN). Magister en Salud Mental (UNC). MP 5734 - ME 572

References

Benyakar, M. (2005). El campo de lo traumático. En Benyakar, M. & Lezica, A. (2005). Lo traumático. Clínica y paradoja. Tomo I. El proceso traumático. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Benyakar, M. (2006). Lo disruptivo. Ame-nazas individuales y colectivas: el psiquismo ante guerras, terrorismos y catástrofes sociales. Buenos Aires: Editorial Biblos.Dio

Bleichmar, E. (2005) Manual de la psicoterapia de la relación padres e hijos. Buenos Aires: Paidos Editorial.Esquivel

Ancona, F. (2010). Psicoterapia infantil con juego: casos clínicos. México: Editorial El Manual Moderno.

Freud, S. (1908). El creador literario y el fantaseo. En Obras completas, Tomo IX. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1920). Más allá del princi-pio de placer. En Obras completas, Tomo IX. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Gamsie, S. (2017). Jugadora de niños. Avatares de la clínica. Buenos Aires: Ediciones Del Seminario.

Janin, B. (2016). La constitución subjetiva y los diagnósticos invalidantes. En La Psicología en los diversos contextos de desempeño profesional. Nuestra Ciencia. Revista Científica del Cole-gio de Psicólogos de la Provincia de Córdoba, 17, 23-28.

López, M. C. (2014). Los juegos en la detección del abuso sexual infantil. Ituzaingó (Buenos Aires): Maipue Editorial.

Murillo, M. (2020). Cuatro reflexiones sobre la transferencia psicoanalítica a partir de la pandemia. Revista Diagnosis, 1(17)

.Sahovaler, J. R.; Bianchi, F.; Brener, V.; Cruppi, M.; Ekboir, A.; Jolodenko Zelicovich, G.; Korenblit de Vinacur, N.; Maroño, C.; Morrison, L. & Tewel, C. (2015). Las herramientas psicoanalíticas en niños y adolescentes. En Vertzner Marucco, A. (Comp.). (2015). La herramienta psicoanalítica hoy. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Ungar, V. (2017). Imaginación, fantasía y juego. Mentalización. Revista de Psicoanálisis y Psicoterapia.

Published

2021-04-30

How to Cite

Jorge , E. (2021). Play in the pandemic : Reflections in the clinic with children. PSICOANÁLISIS EN LA UNIVERSIDAD, 5(5), 39–49. https://doi.org/10.35305/rpu.v5i5.93

Issue

Section

Dossier En torno a la pandemia